Ako pristupovať k dobierkám? Prečo sa na západe dobierky nepoužívajú a u nás tvoria viac ako 70% objednávok? Ako sa zbaviť neprevzatých dobierok v e-shope? Disclaimer: nedá sa.

História dobierky

Dobierka je stará ako ľudstvo samo. V spoločnosti dodnes panuje dogma, že dobierka je najbezpečnejší spôsob platby, pretože za tovar v krabici platím až pri preberaní tovaru a môžem si ho rozbaliť a skontrolovať. A ak nie je v poriadku, tak dobierku nezaplatím.

Ad 1: je to najhorší spôsob platby

Ad 2: nemôžem si ho ani skontrolovať, ani s kuriérom na túto tému debatovať

Trestanie dobierkových objednávok

Dobierka so sebou nesie mnohé úskalia, napriek tomu u nás tvorí viac ako 70% objednávok. Napriek tomu, že je potrebné držať doma potrebnú hotovosť, častokrát presne, napriek tomu, že to nie je praktické, napriek tomu, že to nemá ani logický základ. E-shop balí a expeduje tovar, ktorý nemá zaplatený.

To samozrejme dáva priestor pre e-shopistov najobľúbenejšej skupine – nepreberačom zásielok.

Mnoho e-shopov v snahe minimalizovať straty pri neprevzatých dobierkach účtuje extrémne vysoké ceny za dobierku, násobné voči tomu, čo účtuje prepravná spoločnosť. Dúfajú tak, že dobierkou v hodnote 3-4€ (mimo dopravy) motivujú ľudí na platbu kartou. Omyl, potrestajú človeka, ktorý z nejakého dôvodu vyššie volí dobierku a ten, ktorý ju nepreberie, tak ten by ju neprebral ani za 1€, ani za 5€.

V našej legislatívne nie je prakticky možné ľudí za neprebraté dobierky trestať, síce existujú mechanizmy, ktoré umožňujú e-shopom sa domáhať nákladov spojených s objednávkou, avšak to je len pre skutočne odhodlaných jedincov s veľkými časovými kapacitami.

Na Slovensku je bežné nepreberanie dobierok a bude bežné ešte niekoľko rokov.

Neexistujúca ochrana predavajúceho

Ako som spomínal, ani technické a slovné hacky v pokladni vás neochránia pred nepreberačom dobierky. Napriek explicitnému súhlasu s prevzatím objednávky s povinnosťou úhrady v pokladni ste vy ako e-shop ten, kto bude vždy ťahať za kratší koniec. Rozumiem, že zabolí, keď niekomu pošlete tovar v hodnote 20€ a stratíte 7€ na doprave, avšak venovať energiu získaniu týchto 7€ s neistým výsledkom rovnako nie je vhodná stratégia.

Správnou stratégiou je postupne ľudí motivovať a učiť na iné spôsoby platby. Treba však mať na pamäti, že odstránenie dobierky bude mať na váš online signifikantne negatívny dopad a s dobierkou je potrebné sa naučiť žiť. Aj s nepreberačmi.

Ako motivovať ľudí k zmene

  1. Komunikujte výhody online platieb
    1. Rýchlosť a pohodlie – dnes sú online platby prakticky na pár klikov
    2. Bezpečnosť – prostredie platobných brán poskytuje vysokú mieru bezpečnosti platobných údajov
    3. Efektivita – rýchla úhrada, rýchla expedícia objednávky
  2. Komunikujte so zákazníkmi
    1. informujte ich, ako vaše online platby fungujú
    2. poskytnite návod na platbu
  3. Incetívy pre online platby
    1. Zľavy
    2. Bezplatné doručenie
    3. Zabezpečené prostredie
  4. Poskytovanie viacerých alternatív
    1. viacero platobných brán

Ako si zvyknúť na % neprevzatých dobierok

Nijak.