Nový produkt, nový trh, alebo len nápad, ako robiť existujúci produkt lepšie. Ako však rozbehnúť akúkoľvek značku od 0? Disclaimer: potrebujete vhodný produkt

Prvé kroky v brandingu

Ako prvé odporúčam si položiť otázku, či má reálne tento produkt s týmto nastavením na našom trhu šancu. Ak idete predávať obaly na telefón a projekt nie je zaujímavý ani obalmi ani cenovo, bude to veľmi ťažký trh a pravdepodobnosť úspechu je blízka nule.

Mnoho e-shopistov si reálne neoverí priestor na trhu a stačí základný rešerš ponuky konkurencie a ich možností a častokrát je jasné, že s úvodnou investíciou 5000€ to jednoducho nepôjde.

V rámci brandingu by ste sa mali v prvom rade zamerať na to, kto ste, a čo ponúkate. Prinášate nový produkt a budete v niečom edukovať trh? Prinášate alternatívu k existujúcemu produktu? V čom sú vaše prednosti a vaše slabiny? Na koho chcete komunikovať? Aké sú vaše ciele?

Po zodpovedaní týchto otázok je na mieste návrh základnej identity. Identita nie je logo z jaspravim. Pre niektoré segmenty to fungovať môže, ale pre väčšinu nie. Identita by mala reflektovať vaše hodnoty a zákazník by mal vedieť vašu komunikáciu v segmente okamžite zaradiť.

Splnenie štandardov na trhu

Ak máte hotovú identitu a všetky materiály, zamerajte sa na splnenie základných štandardov na trhu. To je esenciálne minimum, ktoré musíte absolvovať. Všetko navyše je len plus a môže vás od prvého dňa odlíšiť od konkurencie.

Ak však konkurencia ponúka inovatívne možnosti dopravy a platby, ťažko uspejete so slovenskou poštou a platbou bankovým prevodom.

Ak má vaša konkurencia katastrofálny web, je to skvelá možnosť ako urobiť niečo inak a začať novú éru v danom segmente.

Inzeruje vaša konkurencia? Ak áno, kde? Často sa stretávam s tým, že aj relatívne veľkí hráči stále neinzerujú na sociálnych sieťach, pritom ide o jedno z najlacnejších médií na prezentáciu.

Splnenie štandardov je základ, avšak od prvého dňa môžete vyčnievať kvalitou spracovania. Nemusia to byť len komplexné veci, ale pokojne aj transparentné podmienky, veľkostné tabuľky, návody, možnosť poradiť sa telefonicky, čokoľvek.

Realistické očakávania od marketingu

Na túto tému som sa už vyjadril – Realistické očakávania od marketingu.

Cena za konverziu

Je vysoko pravdepodobné, že nebudete hneď prvý deň v zisku. Nie je nutné inzerovať všetko a všade. Otestujte si základné princípy a zodpovedajte si otázku, kde sa vaša cieľovka pohybuje. Ak máte striktne biznis orientovaný na vyhľadávanie – napr. pneumatiky s pokročilými filtráciami, vyskúšajte to najskôr na Google. Ak predávate fashion, vyskúšajte najskôr sociálne siete. Je úplne v poriadku, že neinzerujete všade a nerobíte všetko. Sú segmenty, ktoré jednoducho nie sú na konkrétne médium vhodné a buď to budete lámať cez koleno alebo budete škálovať iným smerom.

Social proof

Sociálne siete sú vo väčšine prípadov najlepším a najlacnejším spôsobom akvizície nových zákazníkov. V úvode sa však zamerajte na tvorbu materiálov, ktoré zvalidujú váš produkt na trhu. Ukážte ho v reálnom svetle, ukážte, ako ho používa váš zákazník, ako je spokojný s doručením či s objednávkou. Ľudia inklinujú k riešeniam, ktoré posvätil niekto iný, dokonca aj cudzí.

V ďalšom kroku môžete pripravovať UGC (user-generated-content) výmenou za zľavu (prípadne iný benefit). Zo skúseností, produkt sa dá vyškálovať aj keby ste mali len tento jediný typ kreatívy.

Škálovanie

Pre škálovanie osobne radím klientom 2 rôzne cesty. Ísť cestou väčšieho trhového podielu u nás alebo za tú istú energiu (a častokrát aj financie) otvoriť iný trh.

Je potrebné si uvedomiť, že Slovensko je veľmi malý trh a dosiahnuť limity slovenského internetu nie je s dobrým produktom a službou problém relatívne rýchlo. Pre zjednodušenie, ak na Slovensku generujete povedzme 90% tržieb toho, čo je trhové maximum (nikdy nepreberiete všetkých zákazníkov konkurencie), tak tých zostatkových 20% bude veľmi ťažkých a drahých a dokonca aj s neistým výsledkom.

Oproti tomu 20% energie na iný trh – napr. Maďarsko, vám môže otvoriť bránu k 2x tak veľkému trhu s úplne iným potenciálom rastu. Diverzifikácia predaja do rôznych krajín je rovnako skvelým spôsobom rozloženia rizika.